Plan pracy opiekuńczo - wychowawczej
Adaptacja dziecka żłobku WRZESIEN
Temat : Rozwój kontaktów społecznych
1. Zapoznanie opiekunek z nowo przyjętymi dziećmi w żłobku - nawiązanie pierwszego kontaktu.
2. Tworzenie więzi emocjonalnej z dzieckiem poprzez okazywanie zrozumienia, otaczanie ciepłem, wspólną zabawą aby zapewnić poczucie bezpieczeństwa w nowym dla dziecka miejscu.
3. Stopniowe budowanie zaufania opiekunki względem dziecka.
4. Zapoznanie dzieci z personelem i pomieszczeniami ( bawialnia, jadalnia, sypialnia, łazienka )
Temat : Rozwójój samodzielności
1. Oswajanie się dzieci z panującymi zasadami w żłobku oraz rytmem dnia.
2. Nauka podstawowych czynności związanych z codzienną toaletą - wdrażanie nawyku mycia rączek, twarzy i systemu nocnikowania.
3. Zachęcanie dzieci do samodzielnego sprzątania sali i odkładania zabawek na swoje miejsce.
4. Nauka siedzenia przy stole - zwracanie uwagi na prawidłową postawę , trzymania sztućców, spożywania posiłków oraz picia z kubeczka.
Temat : Rozwójój mowy i pamięci
1. Zapoznanie dzieci z prostymi formami grzecznościowymi - magicznymi słowami :
proszę, przepraszam , dziękuję, dzień dobry, do widzenia.
2. Czytanie krótkich wierszy .
3. Zapoznanie się z piosenkami o tematyce jesiennej: '' A w ogrodzie jeżyk śpi '' , '' Kolorowe listki '', " Koral, koral ''
Rozwój psycho - ruchowy
1. Wprowadzenie pierwszych zabaw ruchowo - naśladowczych i kołowych ze śpiewem muzyki : '' Balonik '' , '' Kółko graniaste '' ( nauka formowania koła )
2. Zachęcanie dzieci do brania udziału w zajęciach prowadzonych przez opiekunki.
3. Zabawy umuzykalniające .
4. Słuchanie piosenek relaksacyjnych i wyciszających.
Rozwój konstrukcyjno manipulacyjny
1. Zabawy klockami o rożnej fakturze, kolorze , kształcie i wielkości - dopasowywanie do siebie, budowanie konstrukcji, wieży a następnie burzenie i segregowanie .
2. Indywidualne zabawy w kącikach tematycznych : fryzjer, lekarz, majsterkowicz, lalki, zwierzątka.
3. Zabawy z chustą animacyjną i kolorowymi piłeczkami
Rozwój lokomocji dziecka
1. Doskonalenie całej motoryki ciała poprzez przysiady, wymachy rączkami i nóżkami, chodzenie na palcach, piętach.
2. Zabawy z wykorzystaniem woreczków.
3. Prowadzenie prostych ćwiczeń gimnastycznych do słów piosenek '' Głowa , ramiona'' , ''Ręce do góry ''.
4.Zabawy balonikami wspomagające ogólny rozwój dziecka.
Wiersz
To jest Jeżyk , mały jeżyk,
Jeżyk z kolców ma kołnierzyk.
Z kolców płaszczyk, z kolców szalik,
Tylko nosek jak koralik.
Piosenka
Kolorowe listki drzewa spaść nie chciały,
Kolorowe listki na wietrze szumiały
Szu, szu, szu szumiały wesoło,
Szu, szu, szu wirowały w koło.
Kolorowe listki bardzo się zmęczyły,
kolorowe listki z drzewa zeskoczyły .
Hop, hop, hop tak sobie skakały,
Hop, hop, hop w koło wirowały.
Kolorowe listki spadły już na trawę,
kolorowe listki skończyły zabawę.
Cicho sza listki zasypiają,
Cicho sza oczka zamykają.